Strona: Udział naszych kolegów w seminarium nt. języka angielskiego w Lotnictwie / Centrum Języków Obcych

Udział naszych kolegów w seminarium nt. języka angielskiego w Lotnictwie

2025-07-01

Nowe Perspektywy w Nauczaniu Języka Angielskiego w Lotnictwie: Prezentacja badań na Seminarium Języka Angielskiego w Lotnictwie

24 czerwca 2025 roku, na Wydziale Lingwistyki Stosowanej Uniwersytetu Warszawskiego, odbyło się seminarium z zakresu Języka Angielskiego w Lotnictwie (Aviation English – AE). Wydarzenie to było platformą do dyskusji nad najnowszymi trendami i wyzwaniami w kształceniu językowym przyszłych pilotów.

Jednym z kluczowych punktów seminarium była prezentacja dr. Piotra Czerwińskiego z Centrum Języków Obcych Politechniki Rzeszowskiej pt. „Dostosowanie nauczania języka angielskiego w lotnictwie do potrzeb komunikacyjnych pilotów: Badanie porównawcze uczestników szkolenia ATPL”. Wystąpienie to przedstawiło wyniki kompleksowej analizy potrzeb językowych wśród studentów ubiegających się o licencję pilota liniowego (ATPL), na różnych etapach ich szkolenia – zarówno tych rozpoczynających naukę, w trakcie kursu, jak i absolwentów kursu AE.

Badanie, oparte na szczegółowych ankietach, zgłębiło postrzeganie znaczenia języka angielskiego w lotnictwie, poziom pewności komunikacyjnej w różnorodnych sytuacjach (od frazeologii standardowej po komunikację w sytuacjach niestandardowych), napotykane wyzwania językowe oraz preferowane metody nauczania. Dr Czerwiński podkreślił, że mimo iż wszyscy kadeci są świadomi kluczowej roli angielskiego dla bezpieczeństwa lotniczego, nadal istnieją obszary wymagające wzmocnienia, szczególnie w zakresie płynnej komunikacji w dynamicznych, stresujących sytuacjach oraz wyjaśniania kwestii technicznych.

W prezentacji zwrócono uwagę na to, że studenci najefektywniej uczą się poprzez działania odzwierciedlające rzeczywiste scenariusze lotnicze, takie jak słuchanie autentycznych nagrań ATC oraz symulacje rozmów pilot-kontroler. Przedstawione rekomendacje obejmują m.in. zintensyfikowanie symulacji o wysokim stopniu realizmu, skoncentrowanie się na rozwoju umiejętności komunikacji w sytuacjach niestandardowych oraz wspieranie ciągłego samorozwoju językowego po zakończeniu formalnego kursu.

Seminarium oraz zaprezentowane badanie stanowią ważny wkład w rozwój metodyki nauczania języka angielskiego w lotnictwie, podkreślając potrzebę ciągłego dostosowywania programów do dynamicznie zmieniających się wymogów branży lotniczej. Serdecznie dziękujemy dr hab. Annie Borowskiej, Kierownik Pracowni Badań nad Komunikacją w Awiacji Uniwersytetu Warszawskiego, za profesjonalną organizację wydarzenia oraz wszystkim uczestnikom za inspirującą dyskusję.

dr Piotr Czerwiński

mgr M. Fleszar

 

Powrót do listy aktualności

Nasze serwisy używają informacji zapisanych w plikach cookies. Korzystając z serwisu wyrażasz zgodę na używanie plików cookies zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki, które możesz zmienić w dowolnej chwili. Więcej informacji odnośnie plików cookies.
Obowiązek informacyjny wynikający z Ustawy z dnia 16 listopada 2012 r. o zmianie ustawy – Prawo telekomunikacyjne oraz niektórych innych ustaw.