REWELACJE 2 –II EDYCJA KONFERENCJI POŚWIĘCONEJ PSYCHLOGII RELACJI W EDUKACJI
9 listopada 2019 roku lektorki Magdalena Mamczur oraz Justyna Wawrzkiewicz wzięły udział w II edycji konferencji poświęconej psychologii relacji w edukacji, która odbyła się na uniwersytecie SWPS w Warszawie. Program konferencji obejmował 15 praktycznych sesji i warsztatów ułożonych w trzech blokach – dla nauczycieli szkół podstawowych, dla nauczycieli szkół ponadpodstawowych i dorosłych oraz dla rozwoju osobistego nauczyciela.
Konferencję rozpoczęły prelekcje prof. Hanny Komorowskiej oraz prof. Alicji Gałązki, w których obie mówiły o problemach, przed którymi w dzisiejszych czasach stają uczniowie różnych grup wiekowych. Obie podkreślały znaczenie relacji z drugim człowiekiem, również nauczycielem, w tym zapracowanym, ogarniętym cyfrowym szaleństwem świecie, gdzie samotność jednostki staje się ogromnym problemem, wręcz chorobą.
Następnie, każdy z uczestników mógł wziąć udział w siedmiu wybranych przez siebie warsztatach. Lektorki skupiły się głównie na prelekcjach dotyczących pracy z dorosłymi i rozwoju osobistym.
Na szczególną uwagę zasługuje wykład Anny Nakoniecznej-Wiącek, założycielki Europejskiego Instytutu Rozwoju Umiejętności, pt. –„ Mów do mnie miękko, czyli jak wpływać pozytywnie na siebie i innych używając metamodelu językowego”, podczas którego pokazała ona jak skutecznie pracować z uczniem, który przychodzi na nasze zajęcia z założeniem, że język jest trudny, nie dla niego i nie ma możliwości, żeby zmienił zdanie „bo nie”. Na podstawie META MODELU-zestawu odpowiednich struktur lingwistycznych , głównie pytań, przedstawiła możliwości pracy z taką osobą, uświadomienia „ukrytych” blokad , które są często prawdziwą przyczyną naszych lęków, nie tylko przy okazji uczenia się, ale także w sytuacjach życia codziennego.
Kolejnych ciekawym doświadczeniem były wykład-warsztaty pt. ”Raz dwa trzy teraz TY, czyli jak metodologia FRIS pomoże Ci poznać siebie” prowadzone przez Izabelę Borkowską. FRIS jest narzędziem służącym do opisu różnorodności sposobów myślenia i działania. Podczas półtoragodzinnych zajęć, można się było dowiedzieć , że wszyscy dzielimy się odpowiednio na cztery grupy, w zależności od tego jakim informacjom nadajemy priorytet, szczególnie w sytuacjach wyjściowych. Każdej grupie przypisany jest odpowiedni kolor: zielony-perspektywa faktów, czerwony-perspektywa relacji, żółty- perspektywa idei oraz niebieski –perspektywa struktur. Rozpoznanie „koloru” osoby z którą współpracujemy, pozwala nam lepiej zrozumieć, choćby częściowo, zasady jego współdziałania w grupie, czy na zajęciach.
Tytuły pozostałych prelekcji to: „Bez tego ani rusz, czyli jak pozytywna edukacja pomaga rozwijać potencjalność psychologiczną ucznia i nauczyciela”, „ Nauczyciel-szef, czyli jak być skutecznym liderem w klasie”„ Mózg karmiony relacjami, czyli jak relacje wpływają na proces uczenia się”, „Od kontroli do automotywacji – o osobliwej roli „relacji” w budowaniu trwałej i długofalowej motywacji uczniów”, „Źródła siły wewnętrznej nauczyciela-praktycznie i na temat”.
Konferencja ta była niewątpliwie cenną lekcją uświadamiającą istotę i wpływ relacji na proces uczenia. Pomogła dokładniej przyjrzeć się postawom i zachowaniom zarówno nauczycieli jak i uczniów, uświadomiła, które z nich są pożądane, a które należałoby wyeliminować.
opracowały: Justyna Wawrzkiewicz i Magdalena Mamczur